måndag 24 september 2007

Att snåla på rätt saker

Hej!

Jag heter Simon, och jag föddes i fredags kväll klockan 22 på kvällen. Jag föddes på Hudiksvalls sjukhus en kväll då många andra barn också ville födas. Trots att det var väldigt mycket att göra för personalen, så blev mina föräldrar och jag oerhört bra omhändertagna av personalen.

Däremot har landstinget i Gävleborg sparat, lagt ned och slagit ihop så många BB, att det blev lite problem med plats. Trots att jag var första barnet för både min mamma och min pappa, och trots att det är mer än sex mil hem, så fanns det inga möjligheter för min pappa att stanna kvar på ett vettigt sätt. Han får åka emellan varje kväll och morgon. Det går det med, för mina föräldrar är bäst på allt, men nog skulle det vara skönt att kunna få sitta i pappas famn på natten när jag är trött och mamma har ont efter förlossningen.

Jag fick lite gulsot också, som så många andra barn, och lades i en särskild ljusbädd som skall hjälpa till att bryta ned bilirubinet. Där har jag legat ett dygn innan jag åter fick vara nära mina föräldrar närhelst jag ville. Det fanns en bruksanvisning till maskinerna, och min pappa suckade när han började läsa och titta på maskinen.

Lysrören skulle bytas var tusende driftstimma, för att garantera att ljuset verkligen håller rätt styrka så att ljusbädden har avsedd medicinsk verkan. Men en stor varningslampa på den indikerade att det var dags att byta rören. På en blek klisterlapp stod det att de byttes senast i februari 2005, och de har säkert gått mycket mer än 1000 timmar.

På den interna kvalitetsinstruktionen stod det också att vattnet i madrassen skulle bytas var tredje månad, och var tredje år skulle madrassen bytas ut. En logglista följde med som visade att vattnet senast byttes i Januari i år, alltså för mer än åtta månader sedan, och madrassen hade varit i drift sedan 2002. Om det nu inte är så viktigt att följa det som skrivs, skall man kanske låta bli att skriva.

Nu gick mina halter av bilirubin ändå ned, men det kändes som att man sparat på fel saker. Förmodligen kostar extra vårddygn av mig och andra barn mycket mer pengar än att underhålla den tekniska utrustningen så att vi blir friska snabbare.

Inga kommentarer: