måndag 24 september 2007

Kommersialism

Att få barn är stort för många, och då passar många på att försöka tjäna pengar på mig som liten är. Eller kanske tjäna pengar på mina föräldrar, som i lyckoruset över sitt barn skall spendera massor med pengar enligt tanken.

Det börjar redan som gravid. Man lockas att gå med i alla möjliga klubbar och sammahang, som sedan totalbombarderar dina föräldrar med mail och brevutskick om alla möjliga erbjudanden. På föräldrakursen är ledaren lite sponsrad, eftersom landstinget inte har råd att bjuda deltagarna på en fika eller att låta instruktören köpa in alla samker som skall visas. Inte så störande, men en viktig princip.

På BB kom sedan den stora chocken. På varje rum stod två stora kassar med varuprover, och foldrar, och broschyrer. Säkert mer än ett kilo med foldrar som erbjuder allt från sparkonton till DVD-skivor, tidningsprenumerationer, blöjor, kläder, salvor, oljor och mycket, mycket mer. Långt mer än ett kilo med bara reklam. Här skall ingen komma undan!

Varuproverna är bra, för det var några saker som mina föräldrar missat att ta med sig, men som jag behöver. Jag förstår att Landstinget tycker att det är bra att föräldrarna får lite gratisprylar, för alternativet är att de får köpa in blöjor, servetter och mycket annat. Men, så ohämmat mycket? Och vem gör urvalet för vilken salva, bank, försäkringsbolag etc som skall vara med? Finns det människor som är mutade som tillåter att dessa kassar ställs ut på rummen? Vem ställer dit dem?

Tidningar som vänder sig till småbarnsföräldrar är också vanliga. Pappa var och tittade i tidningshyllan på en stormarknad förra veckan och tog sig för pannan när det fanns i alla fall ett dussin olika tidningar. Alla fyllda med reklam för mer eller mindre intressanta babyprodukter.

Det är dyrt att få barn idag. Trots att vi har världens bästa mödravård, som är gratis för alla mödrar, och därtill en bra föräldraförsäkring, så rinner pengarna iväg.

Barnvagn, säng, bilbarnstol, kläder och andra tillbehör blir snabbt jättemycket pengar. Min pappa räknade ut att de lagt ut nästan 15.000kr för att köpa saker till mig, och då har de ändå fått en hel del, och köpt annat begagnat. Och ändå har jag inte lämnat in min första önskelista till jul än. Han skulle bara veta vad julen kommer att kosta nu... :-)

Inga kommentarer: